Aktiviteter

Vores børn er en flok skønne naturbørn, der er klædt ordentligt på i overensstemmelse med vejret.

Det er vigtigt, at vores børn har termotøj, regntøj og flyverdragter, der kan holde til lidt af hvert. Samt solidt fodtøj der sidder godt fast på foden.

Vi vandrer i naturen, på engen og øver os i at styre kroppen, er både våde og tørre i løbet af en dag. Vi klatrer, kravler, hopper og kryber, så godt fodtøj er vigtigt af hensyn til børnenes fodmotorik og legemuligheder. Klipklappere og tilsvarende er ikke ordentligt fodtøj i den sammenhæng, og sendes derfor med hjem igen.

Huer og vanter bruger vi, når vi vurderer, det er koldt og blæsende. Vi er samtidig opmærksomme på børnenes behov for og vigtigheden af at udvikle sanserne, og har derfor også vind i håret, røde ører og kolde fingre. Sanserne er grundlaget for al videre læring, og vi er meget opmærksomme på, at sanserne er i tip top form, når man er barn i vores børnehus.

Jeres barn har, hvis det går i børnehaven eller er et af de ældste vuggestuebørn, herudover brug for en turrygsæk, der sidder godt på skuldrene (gerne med frontlukning/spænde), da vi jævnligt medbringer vores mad på turene. I rygsækken skal der være plads til en madkasse samt en drikkedunk.

Drikkedunken og madkassen skal I medbringe hjemmefra. Madkassen lægges i køleskabet om morgenen, og drikkedunken stilles i deres rum, så den altid er til rådighed. Vi hjælper børnene med at genfylde drikkedunken, og hjælper selvfølgelig også med at bære, når de små mennesker er trætte eller overvældede af dagens oplevelser.

I det hele taget betyder det rigtig meget for alle børn, at de kan selv og føler sejre over at kunne, – og derved får lyst til endnu flere udfordringer. Det er derfor vigtigt, at vores forældre også derhjemme hjælper til med at udvikle børnenes selvhjulpenhed, så skovture, toiletbesøg, på- og afklædning samt dagligdag ikke føles som en uoverkommelig udfordring.

Glade børn er børn, der har mulighed for at hjælpe sig selv og andre. Børn, der sejrer, når de tager tøj af og på, klarer at putte skiftetøj i posen, og børn, der kan det samme som kammeraterne.

“Det vi gør, dem vi er sammen med, den måde vi mødes på af vores omverden, er med til at danne os, og jo mere vi selv er med og er aktive i denne proces, desto mere indflydelse og ejerskab får vi over eget liv og dannelse. Ingen kan dog selv i starten og vi har brug for voksne, der ser os og vores behov, hjælper hvor det er svært, støtter hvor vi næsten kan og som tør give slip og tro på, at vi kan selv

Vores aktiviteter er bygget op omkring Den styrkede lærerplan.

Denne kan i sin helhed læses via dette link:

 http://Den styrkede pædagogiske Læreplan !

Hverdagen  i børnehuset

Nærvær og tryghed

Det er i hverdagen, børnene finder trygheden i det genkendelige, udvikler sig og trives i fællesskabet.

Dagen starter kl. 6.15 i børnehaven med morgenmad og stilleaktiviteter. Vi tilbyder morgenmad indtil kl. 7.30, hvor menuen er cornflakes eller havregryn med mælk, havregrød, havrefras måske ofte også boller, rugbrød eller yoghurt. Vi prioriterer afleveringen højt, så både forældre og børn får en god dag.

Kl. 7.20-7.40, alt efter børnetal og dagsform deler vi os op. Vuggestuen går i egne rammer inde/ude for at lege, spise og planlægge dagens aktivitet.

For alle børn byder morgenen på glade velkomstknus og leg indtil kl. 8.30, hvor vi holder samling i primærgrupperne. Kl. 8.45 spiser vi vores formiddagsmad.

Såvel samling som formiddagsmåltid kan foregå i uderummet, men alt efter børnegruppe, dagsform, vind, vejr og emne, kan samlingen også foregå overalt indendørs i børnehuset.

I tidsrummet 8.30-9.00, hvor børnehaven holder samling, vil vi ikke forstyrres. Dette gør sig gældende for tidsrummet 8.45-9.15 for vuggestuens vedkommende. Det betyder, at børnene skal afleveres enten inden eller efter, så vi har mulighed for at fordybe os, koncentrere os. r. Kl. 9.30 skal alle børn være afleverede, med mindre andet er aftalt. Herefter arbejder vi med forskellige aktiviteter eller pakker tasker til dagens tur. Børnene i børnehaven klarer så vidt muligt at pakke selv – personalet vejleder og opmuntrer.

Vi er ofte på ture, – og alt efter, hvilke børn, der skal på hvilken tur og aldersgruppe .

Vi erobrer Sneglestedet, fisker i dammen, bader i sansehaven, går på opdagelse i skoven, sopper i bækken, leger med teknologi, er kreative eller tager på eventyr i den runde skov. Vuggestuen har deres egne lad-cykler der gør det muligt at komme langt omkring, selvfølgelig med forældretilladelse. De yngste børnehavebørn benytter sig også ind imellem af dette tilbud, så de kan komme langt omkring på kort tid.

Vi ruller, sopper, klatrer, kravler og hopper, og når klokken nærmer frokosttid, spiser vi vores medbragte madpakker lige dér, hvor vi har allermest lyst til det.

Vuggestuefolket returnerer til vuggestuen og puttes, imens de yngste, der fortsat sover 2 gange, eller de ældste, der ikke sover længe, leger og hygger sig inde og ude.

I børnehaven fortsætter eftermiddagen i samme spor som formiddag og frokost, – er vi tilbage i børnehaven og koger vi f.eks. hyldebærsaft, laver vindspil, snitter eller bager pandekager, eller arbejder i træværksted.

Ca. kl. 14.30 spiser børnene deres eftermiddagsmad, – sovebørn spiser når deres eftermiddagsmad når de vågner – eller efter aftale.

Vi rydder lidt op og fortsætter med leg og tilbyder bøger på tæppet under træerne – måske suppleret med et hvil med udkig til himlen og bladenes bevægelse i vinden.

Børnene hentes både undervejs på vores ture, og når vi er retur i børnehuset. Vi medbringer altid en telefon, så vi er til at få fat på, og det er altid muligt, at kontakte det personale, der er hjemme i børnehuset, eller børnehusetsleder. Dagen afsluttes med hygge, oprydning og gerne friske børnehænder, der svinger både kost og fejebakke.

Vores aktiviteter afhænger selvfølgelig af årstidens vind og vejr, og vi prioriterer medbestemmelse i valg af ture, hvor vi på demokratisk vis kan afholde afstemninger om bestemmelsesstedet

Vuggestuen og Børnehaven

Vuggestuen har til huse i lokaler i forbindelse med friskolen. Vi har egen indgang og legeplads lige udenfor. Vi vægter udeliv og bruger derfor udeområderne uden for vuggestue meget. Her går vi på tur i nærmiljøet,

Børnehuset er en dejlig og indbydende vuggestue for børn mellem 0 og 3 år.  Vi lægger vægt på, at børnene hver dag skal føle sig trygge og glade, og det skal være trygt og positivt for forældre at aflevere deres barn.

I vuggestuen ønsker vi at udvikle børnene til at fungere godt socialt. Vi lægger vægt på: tryghed, omsorg, empati, samarbejde og tid til fordybelse. Vi vægter højt, at børnene udvikler en god motorik og bliver fortrolige med at færdes i – og udforske naturen.

Vi arbejder målrettet med de gode overgange, hvad angår såvel opstart i vuggestue og børnehave som indslusning i skolen.

Haubro Børnehus er en naturinstitution. Hvilket betyder, at vi bruger naturen året rundt. Vi er meget ude i naturen i alt slags vejr. Der arbejdes med årets gang i naturen sammen med børnene.

 Pasningen af vores dyr i vores lille bondegård er desuden en daglig aktivitet for børn og voksne i fællesskab. I weekender og ferier byder de familier, der har tid og lyst ind og deles om at passe dyrene.

For Haubro Børnehus er det vigtigt, at børnene fra 3-6 år føler sig trygge og glade hver dag og vi ønsker at udvikle børnene til at fungere godt socialt. Vi lægger vægt på tryghed, omsorg, empati, samarbejde og tid til fordybelse.

Vi vægter højt, at børnene udvikler en god motorik og bliver fortrolige med at færdes i – og udforske naturen. I vinterhalvåret benytter vi desuden både svømmehal og gymnastiksal.

Vi arbejder målrettet med de gode overgange, hvad angår både opstart i vuggestuen, børnehaven og indslusning til friskolen. Vores førskolegruppe får et godt kendskab til friskolen og deres kommende lærere, via vores førskoleforløb, hvor de blandt andet en morgen om ugen deltager i undervisningen i 0. klasse igennem foråret.